Timebeskrivelse

Aktiv trening Breivika

STYRKE

Body pump: Her trener vi utholdende muskelstyrke. Med relativt lette vekter og mange repetisjoner er ikke melkesyra langt unna. Vi bruker kjente øvelser som du kanskje kjenner igjen fra styrkerommet. Instruktøren gir veiledning underveis. Timen passer alle. Vi anbefaler 45 min om du er helt ny.

Basisball
Treningstrenden verden over, er at øktene skal være enkle, rå, harde og effektive, og bare vare i 30-45 minutter. Basisball er treningen med en medisinball med håndtak. Derfor navnet basisball. Ballene er med ulik vekt fra 3 - 10kg. Timene og øvelsene vil bli tilpasset ulike målgrupper og vi setter styrke, kondisjon, hurtighet,balanse, stabilitet, mobilitet og koordinasjon i system. Dette vil gi resultater. Målet er å bygge opp de grunnleggende ferdighetene. Dette vil gi et sterkt fundament for ønske om om å være fysisk aktiv. Treningen er effektiv og kan tilpasses alle.

Basisball Raw: Basistime basert på funksjonell styrke med basisball. Basisball Raw skal være med på å bygge opp RÅ fysikk og har fokus på individualisering av øvelser og nivå. Timen er enkel, hard og utfordrende.

Basis ball center core: Basis time med fokus på kjernetrening med basis ball. Timen tar systematisk for seg core kontroll, balanse, stabilitet og mobilitet. Individualisering av øvelser og niva. Målgruppe: Passer alle fra nybegynner til trent.

Sirkeltrening:
Dette er en time med styrketrening for hele kroppen. Timen inneholder ikke koreografi eller trinn. Vi jobber i sirkel etter intervaller der vi går fra stasjon til stasjon. Hver stasjon inneholder ulike øvelser. Instruktøren fokuserer på teknikk og kvalitet i hver øvelse. Dette er en fin time for både menn og kvinner som vil ha en enkel, men svært effektiv treningsøkt! Timen kan tilpasses ulike nivå og passer for de aller fleste

MD-trening

Mensendieck er en behandlingsmetode utviklet av dr.med. Bess Mensendieck. Hun var opptatt av kroppens daglige bevegelser og omgivelsenes innvirkning på kropp og sinn.

Etter mensendieckmetoden gis pasienten behandling for sine symptomer/plager basert på en analyse av mulige årsakssammenhenger. Dette er i de fleste tilfeller avgjørende for at behandlingen skal få en varig effekt. Målet med behandlingen er redusert smerte og bedring av funksjonsnivå ved bevisst endring av belastning og bevegelsesmønster.

For å nå dette målet, gis pasienten innsikt i de fysiske årsakssammenhenger, såvel som fysiske og sosiale faktorer, og hvordan disse forhold influerer på kroppsholdning og dermed kroppsbelastning

Mensendieckfysioterapi er en aktiv øvelsesterapi der bløtvevsbehandling og avspenning er integrert. Øvelsene er alltid individuelt tilpasset og fremmer muskulær balanse.

Mensendieckfysioterapi er også en forebyggende metode idet du lærer hva du selv kan gjøre for å forebygge plager i muskel og skjelletsystemet.

KONDISJON OG STYRKE

Tabata
Her kjører vi 8 "bolker" med en kondisjon og en styrkeøvelse. Hver av øvelsene kjøres 4 ganger x 20 sek med 10 sek pause. man får 1 minutt mellom bolkene og nye øvelser. Dette er en time som passer for alle, både utrente og veltrente da man tilpasser intensiteten selv underveis.

Sirkel trening
Dette er en time med styrketrening for hele kroppen. Timen inneholder ikke koreografi eller trinn. Vi jobber i sirkel etter intervaller der vi går fra stasjon til stasjon. Hver stasjon inneholder ulike øvelser. Instruktøren fokuserer på teknikk og kvalitet i hver øvelse. Dette er en fin time for både menn og kvinner som vil ha en enkel, men svært effektiv treningsøkt! Timen kan tilpasses ulike nivå og passer for de aller fleste

SYKKEL TRENING

Dette er timen for nye og gamle medlemmer, usikre, overvektige, godt trente, eldre, ja - alle! Her får du jobbe på ditt eget nivå, og under egne forutsetninger. Vi skal hjelpe deg med å finne takten i musikken, og justere motstanden slik at det blir samsvar mellom tempo og belastning! Du skal lære deg å trene på en spinnsykkel sittende og stående, og forhåpentligvis vil du bli mer og mer fortrolig med denne treningsformen. Fengende, energisk musikk, og motiverende instruktør hjelper deg helt i mål. Timene kjøres i 30-90 min.

Pulsspinn 50

Intervalltrening på spinningssykler med 4 stående arbeidsperioder med varighet omkring 4minutter. Mellom intervallene legges det opp til 3-4min aktive pauser for å holde beina i gang til neste arbeidsperiode. I tillegg inneholder timen oppvarming, nedtrapping og uttøyning som gir timen en varighet på underkant av 50 minutter.

Terskelwatt
Denne timen inneholder 4 arbeidsperioder, med moderat intensitet, på 16 minutter med 4 minutters pause mellom arbeidsperiodene. Med oppvarming, nedtrapping og uttøyning vil varigheten på timen være i underkant av 1 time og 50 minutter. Denne timen er sykkelspesifikk i form av at du forbedrer terskelen din som syklist ved å gjennomføre arbeidsperiodene sittende i pulssone 3 (82-87% av makspuls) og wattverdier 90-100% av FTP.

Generelt om intervall

Intervall trening er trening der vi veksler mellom perioder med arbeid og pauser og arbeid med høyere og lavere intensitet. Det er gunstig å opprettholde en viss aktivitet også i pausene. Disse kaller vi aktiv hvile. Intervall treningen kan utformes på flere forskjellige måter og med stor variasjon i intensitet.

Eksempel på intervall:

  •  4x4 intervall, vi jobber med høy intensitet i 4 min og har aktiv hvile i 4 min x 4.
  • Tabata intervall, 20 sekunder arbeid 10 sek pause X 8. 
  • Pyramide intervall, varigheten av arbeidsperiodene stiger fra drag til drag til de når en topp før de blir mindre fra drag til drag.

Body & mind

Yoga
Denne timen har fokus på pust kombinert med bevegelse. Det blir jobbet med bevegelighet og styrke på en myk måte, med ekstra fokus på rygg og nakke. Timen avsluttes alltid med avspenning. Gi beskjed til instruktør om du har skader det må tas hensyn til. Dette er en time som passer for alle.

Body Balance: Er en perfekt blanding av yoga, tai chi og pilates som gjør at du blir konsentrert og avspent. Du trener styrke og fleksibilitet til vakker og harmonisk musikk. Passer for alle.

Zumba

Zumba er en kombinasjon av trening og PARTY! - han har tatt festen inn i fitnessbransjen! Den etniske musikken, og energien den skaper, er essensen i disse drivende timene, og nå har også Aktiv trening blitt tatt av Zumba-bølgen. Vi anbefaler at du bruker en sko som er litt glatt under, men som gir god støtte for foten.