Timebeskrivelser

Aktiv trening Arendal

Tabata
Tabata er en enkel, og tøff kondisjon- og styrketime, hvor du selv avgjør intensiteten. I Tabata jobber man hardt for en kort periode og deretter hvile, som gjentas 8 ganger. Øvelsene kan gjøres med vekter eller kroppsvekt til drivende musikk. Passer for alle.

TøffTrening (grå) 
En time for deg som ønsker en litt annerledes i uka. TøffTrening gir deg fullkroppstrening gjennom ulike kondisjons- og styrkeøvleser. Instruktøren vil legge opp timen slik at det går på tid eller antall runder. 

TøffTrening (rød)
Denne timen er for tøffinger som ønsker og liker å utfordres det lille ekstra, og få et ekstra "kick" på trening. Det blir "blod, svette og tårer" sier Nora, som mener at en belønning vil være velfortjent når du kommer hjem.

Råsterk
Livsstilsrelatert styrketrening i gruppe med høy intensitet. Vi bruker hantelstenger, evt vektstenger og stepkasser. Målet for timen er å bli sterkere, endre kroppssammensetningen, både se og kjenne resultater. Råsterk tar helsen på alvor, legger til rette for styrketrening med nok belastning, god instruksjon og teknikk, funksjonelle øvelser og variasjon.Passer for alle!
Varm gjerne opp i forkant av timen

Step
En tøff kondisjonstime med enkle kombinasjoner og fokus på instensitet. Avsluttes med effektiv styrketrening av mage/rygg. 
Passer for alle! Er du helt ny, be instruktøren om alternativer hvis du trenger det!

LesMills Tone
LesMills Tone er en effekt treningstime som lar deg velge akkurat hvor hardt du jobber. Det er ideelt for de som ikke har vært med på mange gruppetimer før, til de som vil ha det utfordrende og tøft. Timene passer for alle som ønsker fordelene ved forbedrede kondisjon, styrke og fleksibilitet. Timene avsluttes med styrke med strikk.

LesMills BodyStep
Dette er en gruppetime fra LesMills og er den gamle steptimen i "ny innpakning"!. Les Mills sine programmer kjøres i 15.500 treningsstudioer i 80 land. Bodystep er en enkel, morsom og atletisk trening på stepkasser. Denne gruppetimen er mest kondisjon og noe styrke. Krever litt koordinasjon og passer best for deg som har trent litt fra før.

LesMills BodyBalance
Dette er en gruppetime fra LesMills og er en en perfekt blanding av yoga, thai chi og pilates som gjør at du blir konsentrert og avspent. Les Mills sine programmer kjøres i 15.500 treningsstudioer i 80 land. I en Bodybalance time trenes styrke og fleksibilitet til vakker og harmonisk musikk. Fokus på mage/rygg muskulatur, styrke og smidighet, bevegelighet og balanse, Reduserer stress og spenninger. Forbedrer holdningen din, kan øke konsentrasjonen og den mentale tilstedeværelsen. Passer for deg som har trent litt fra før.

LesMills BodyAttack 
BodyAttack er en enkel og effektiv kondisjonstime, også denne fra LesMills. Intervallene gjennomføres som intensive aerobicbevegelser, kombinert med stabilitet og styrke. BodyAttack passer for alle som vil ha resultater av treningen, og liker å gi det lille ekstra. Hvis det er lenge siden du har trent får du alternative øvelser gjennom timen.

LesMills CxWorx
En time fra LesMills hvor vi trener alle muskler rundt kjernen av kroppen, buk og nedre del av rygg. Les Mills sine programmer kjøres i 15.500 treningsstudioer i 80 land. Det vil også være øvelser for hofte og setemuskulatur. Alle øvelser har alternativer. Det er i utgangspunktet utfordrende time, men du vil få hjelp til å finne alternativer som passer dine forutsetninger og nivå. En sterkere kjerne gir deg bedre forutsetninger ifht både hverdag og trening!

LesMills Bodypump
Legger tilrette for utholdende styrketrening med vektstang. Store muskelgrupper inkludert kjernemuskulatur trenes i effektive serier. 
Du lærer øvelser som markløft, knebøy, roing og militærpress, med en fornuftig progresjon vil du oppleve at du raskt kan klare mer enn du trodde!
Passer for alle!

LesMills Sha`bam
En perfekt måte å danse seg i form på! Timen har slagordet "Come as you are, leave as a star"  Sh`bam er bygget på mange ulike stilarter, og gir mulighet for danseglede til relativt enkle trinn og koreografi. Musikken er også variert, basert på populære liste hits, dansemusikk fra verdens hotteste nattklubber, velkjente remixer og moderne latinolåter. Passer for både for deg som liker og har lyst til å lære å danse!

Sirkel
En "god gammeldags" sirkeltrenings time i "ny drakt"! Her vil du uansett utgangspunkt både få de modifikasjonene og progresjonene du trenger for å komme i gang, og gradvis oppleve at kroppen tilpasser seg den belastningen den får. Øvelsene vil ha fokus på både kondisjon, styrke og stabilitet, en time med "alt i et" det er supert å starte med!

Basisball Athletic®️
Er du klar til å utfordre hverdags-atleten i deg? Vi trenger alle fysiske utfordringer i hverdagen, ved å trene grunnleggende bevegelsesmønstre kan du oppnå mye!
Basisball Athletic er inspirert bevegelsesmønstre fra idretten. Enkle baseøvelser er satt i sytem! Intervaller med fokus på tempo, utholdenhet, koordinasjon og styrke. I denne timen kombinerer vi Basisball, hoppetau, kjelger og Jump-Box.

Basisball Raw®️
Er en basistime der funksjonelle styrkeøvelser trenes med råskap. Din styrke, kraft og koordinasjon trigges i et relativt høyt tempo!
Fokuset er på utholdene og eksplosiv styrke, og hele kroppen trenes gjennom varierte og tøffe øvelser. Du styrer selv tempoet og vanskelighetsgraden. Slik kan du ta få og tunge repetisjoner eller flere, eksplosive repetisjoner, alt etter med utgangspunkt i egne forutsetninger, og hva man ønsker å oppnå med treningen! 
Dette er nettopp noe av det beste med hele Basisball konseptet; gjennom motiverende og faglig solide øvelsesprogram, samt fengende og inspirerende musikk kan alle få en komplett og god treningsøkt uansett forutsetninger og målsetninger.

Basisball CenterCore®️

BasisBall CenterCore® er en effektiv basistime som har fokus på kjernemuskulatur, som
skal sikre grunnlaget for en sterk og funksjonell kropp. Timen har fokus på styrke, balanse, stabiltet og mobilitet, og kan fint tilpasses ulike forutsetninger. 

Rekrutten
Har du lyst til å lære mer om funksjonell trening?
På denne timen jobbes det med et bredt spekter av ulike øvelser med bruk av bl.a. kettlebells, hantler, hoppetau, dekk, slegge, kroppsvektøvelser, romaskiner og tredemøller. Timen være litt forskjellig fra gang til gang, men hovedfokus er funksjonelle øvelser satt i system for å utfordre hele kroppen.
Timen passer for alle som vil ha en utfordrende time, uansett utgangspunkt og forutsetninger. 60 Min. 

Spesialstyrken
Velkommen til en time som oser av stå-på vilje, samarbeid og høy puls!
Her vil det være fokus på funksjonelle øvelser som utfordrer både, styrke, kondisjon, spenst, eksplosivitet og ikke minst: viljestyrke.
Det vil være stor variasjon av ulike øvelser med bruk av bl.a. kettlebells, hantler, hoppetau, dekk, slegge, romaskiner, tredemøller og kroppen som belastning. Også her vil timene være satt opp litt forskjellig fra gang til gang, der hovedfokuset er å arbeide med funksjonelle øvelser satt i system for å utfordre hele kroppen.
Timen passer best for deg som har trent litt fra før men som ønsker å ta treningen et steg videre, og lære om nye øvelser og morsomme måter å trene på! 75 Min.

Gla`trim
Trim for godt voksne! Kondisjon og styrke, enkel koreografi, fengende musikk og god stemning! Gla`trim gjengen er en sosial gjeng som i tillegg til kaffe etter trening på Mandager, også kan tilby julebord og sommeravslutning. Gla`trimmerene ønsker både nye og gamle velkommen til fortsatt trening på Aktiv Trening Arendal

Senior
Også trening for deg som er godt voksen, med fokus på nødvendig kondisjon, styrke, balanse og bevegelighet i et helseperspektiv. Øvelser med kun kroppen som belastning som gir deg en opplevelse av økt energi og overskudd, og en sterkere og friskere kropp som tåler mer i hverdagen. 

Sykkel
Arendal rundt
Er en 55 minutter lang spinning time lagt opp etter byen/omegns mange fine sykkelmuligheter/løyper. Her får du mulighet til å forestille deg både bakker og sletter du kjenner fra før, mens du sykler. Timen har fokus på både sykkelteknikk, kondisjon, styrke og ikke minst sykkelglede. Passer for alle.

Sykkel 1
En sykkeltime med en varighet på 45 min. Vi gjennomgår sittestilling og har fokus på teknikk. Moderat-høy intensitet for primært nybegynnere, men kan fint tilpasses fysisk form og ulike forutsetninger.

Sykkel 2
60 eller 45 minutters sykkeltime som passer for deg som har trent litt fra før, og ønsker å trene med moderat-høy intensitet for å øke kondisjonen ytterligere.

Sykkel Intervall 
60 min sykkeltime med fokus på intervallprinsipper. Moderat-høy intensitet.